Tämä vuosi on tuonut arkisiin asusteisiin aivan uuden puolen, nimittäin kasvomaskit. Monen muun tavoin tilasin elokuussa Pyhävaatteelta kangasmaskeja ja nykyään niihin on linkittynyt jo monen monta muistoa sekä ajatusta. Osa niistä liittyy myös Pyhävaatteeseen itseensä. Asioihin, joita Pyhävaatteen toiminnassa niin kovasti arvostan; aitoa halua vastata tarpeisiin, ketteryyttä, vastuullisuutta sekä omien aatteiden ja arvojen takana seisomista.
Arvostan sitä aitoa ihmisten sekä kirkon työn todellisuuden kuuntelemista, jonka pohjalta tuotteita suunnitellaan. Lähes välttämättömiksi sekä monille jokapäiväisiksi tulleet kangasmaskit ovat tästä loistava esimerkki. Toinen erinomainen esimerkki ovat uudet merinovillatuotteet. Kirkollisen työn todellisuus ja arki on moninaista sekä muuttuvaa. Sen tähden on hienoa, etteivät virka-asutkaan pysy vain yhdenlaisina. Etenkin näin leirielämässä viihtyvänä, sekä muutenkin eräilyä rakastavana, nuorisotyönohjaajana noissa merinovillatuotteissa tuntuu konkretisoituvan jotain niin syvää työmme tuntemista, etten osaa sitä oikein vieläkään kunnolla käsittää.
Tarpeeseen vastaamisen lisäksi kasvomaskit kuvaavat hyvin myös sitä ketteryyttä, jota Pyhävaatteen toiminnassa ihailen. Kerta toisensa jälkeen tunnun yllättyvän kuinka yhdessä hetkessä kerrottu toive onkin jo toisena valmis tuote. Esimerkiksi kasvomaskit olivat olleet jo hyvän tovin myynnissä ennen kuin ehdin edes itse oivaltaa, että moiselle voisi todella joskus olla käyttöä. Samaa tuntuu tapahtuvan toistuvasti, pienissä ja suurissa asioissa.
Aito halu tarjota sitä, mitä tarvitaan, näkyy mielestäni myös virkavaatteiden värivalikoimassa. Pyhävaatteella on aito tahto tarjota kaikkia virka-asuihin liittyviä tuotteita kaikissa virkapaitojen väreissä. Kasvomaskien kohdalla se on hauskasti totta myös piispan violettina. Niin harvoin sitä pääsee fiilistelemään piispan sävyissäkin, että meinasi moni tuttu ostaa maskin violettina ihan jo senkin puolesta. Toki joskus kaikkien värien huomioiminen ei yksinkertaisesti onnistu. Esteenä voi olla, ettei materiaalia saa kaikissa tarvittavissa väreissä, mutta silloinkin näin nuorisotyönohjaajana liikuttaa tietää, että lähtökohtaisesti on aina tahdottu tarjota sama myös meille. Tämäkin tulee todeksi myös aiemmin mainitsemissani merinovillatuotteissa, joissa ei voinut suoraan huomioida kaikkia virkapaitojen värejä villassa, mutta lopulta tehtiin erikseen pantakaulukset kaikissa sävyissä.
Kangasmaski on jo itsessään monin tavoin vastuullinen valinta, mutta samalla siinä konkretisoituu Pyhävaatteen laajemmatkin vastuullisuuden ajatukset. Maskeja ei tehdä turhaan tai varaston vaan aina tarpeen mukaan. Kaikkien tuotteiden valmistuksessa sekä materiaalien valinnassa painotetaan muutenkin vastuullisuutta ja ekologisuutta. Esimerkiksi ylijämäpaloista voidaan tehdä muita pienempiä tuotteita, jotta jokainen osa kangasta tulisi ennemmin käyttöön kuin jätteeksi.
Pyhävaate syntyi aatteen ympärille ja seisoo arvojensa takana edelleen. Se ei ole itsestään selvää. Näin toimiessaan se muistuttaa minuakin tekemään niin. Sen muistan, kun puen nuo maskit kasvoilleni; että eläisin arvojeni mukaan, kaikissa arjen toimissani.
Kangasmaskin voi ostaa myös lahjoitettavaksi diakoniatyön kautta. Lahjoita kangasmaski täältä.
Kirjoittanut Mio Kivelä, julkaistu 1.12.2020.
Sign in in order to write a comment